woensdag 24 februari 2010

koprol

Vorige week stond de zogenaamde ‘ liggingsecho’  in mijn agenda gepland. Dat is een echo waarbij gekeken wordt of je kindje (Zusje in dit geval) goed ligt, het komt namelijk tijdens een controle van de verloskundige wel eens voor dat ze een paar billen voor het hoofdje blijken aan te ‘voelen’ en dat het kindje zich dus in een stuitligging heeft gemanoeuvreerd.

 Zo ook Zus… tijdens de laatste controle van de verloskundige lag zij nog gewoon op haar kop, zoals het een brave baby betaamt, maar de echo liet toch echt een paar billen net boven mijn bekken zien. De verloskundige had overigens wel al verteld dat Zusje nog behoorlijk wat zwemruimte had, dat vermoeden had ik al wel een beetje aangezien mijn nachten behoorlijk gebroken zijn door de dansoefeningen die mevrouw ’s nachts maakt, en dat het dus nog mogelijk was voor Zusje om te draaien.  Tijdens de echo bleek dan ook dat ze niet alleen erg goed is in dansen, ook de koprol zit al in haar repertoire, cadeautip voor de kraamtijd: een turnpakje misschien? 

Wanneer je kindje zich in een stuitligging heeft weten te wurmen krijg je plotseling een nieuw aantal zwangerschaps- / bevallingskeuzemogelijkheden voor je kiezen:

1: de handmatige draaipoging

2: de homeopathische draaipoging

3: de stuitbevalling

4: de keizersnede

 Voor je een weloverwogen keuze gaat maken moet je daarover uiteraard geïnformeerd worden, daarom werd er een afspraak voor ons gemaakt in het ziekenhuis. Vanmorgen werden Lieftallige Echtgenoot en ik daar dan ook verwacht. Zoonlief kon gelukkig ondergebracht worden bij Opa, want mijn hormonen slaan zo nu en dan op hol dus de verwachting was dat het weer een dramatische boel zou worden… (inderdaad, met ‘weer’  bedoel ik dat er regelmatig sprake is van een dramatische boel in huize Tuerlings gedurende het verloop van mijn zwangerschap).

Na een wachttijd van welgeteld 25 minuten (die overigens niet erg bevorderlijk zijn voor de gemoedstoestand van aankomende moeders met een Zus in stuitligging) werden we opgehaald door de Assistent In Opleiding Gynaecologie die dit klusje wel eens even zou klaren. Maar voor alle opties uitgebreid zouden worden doorgenomen eerst even de standaard controles: bloeddruk, gewicht en ligging van Zusje, waarbij de ligging voor een nauwkeurige meting deze keer niet handmatig maar door middel van de echo zou worden uitgevoerd.

Bloeddruk: prima.

Gewicht: weid ik verder niet over uit.

Ligging: vlak boven mijn bekken bevond zich… een hoofd.

Het welgevormde hoofd van Zusje wel te verstaan.

En niet haar welgevormde billen (als ze op de billen van haar moeder lijken in ieder geval).

Zusje heeft een koprol gemaakt.

Wat dit voor de toekomst zegt weet ik nog niet, misschien dat ze erg goed is in turnen, misschien dat ze een eigenwijze puberale maar welgevormde draaikont wordt, de tijd zal het leren. Voor nu zijn we in ieder geval erg opgelucht, ik weet wel dat ik er normaal best van houd als alles een beetje anders is dan anders, maar die stuitligging was toch een beetje te ‘anders’  ( en de nieuwe zwangerschaps- / bevallingkeuzemogelijkheden helemaal). Maar mevrouw heeft nog steeds behoorlijk wat zwemruimte en ze heeft deze nieuwe move nu in haar repertoire opgenomen, dus we wachten nog maar even af…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten