zondag 24 mei 2009

smoelenpoetsers

Er zijn van die baby-artikelen waar je het nut niet van inziet als je nog geen oermoeder bent. Van sommige baby-artikelen zie je het nut nog steeds niet in zelfs als je al oermoeder bent. Het artikel dat bij mij de meeste vraagtekens opriep waren de smoelenpoetsers…...

Maar dat was nog in mijn pre-oermoeder-tijdperk.

 Afgelopen weekend is het mij allemaal volkomen duidelijk geworden. Het ‘smoelenpoetsers-licht’  kwam tot mij tijdens een deet met oermoedervriendin nummer 1 en onze lieftallige echtgenoten. Uiteraard was zoonlief daar ook bij, evenals zoonlief van oermoedervriendin nummer 1.

Tijdens zo’n deet komen alle triviale kwesties van dat moment ter sprake, bijvoorbeeld het rolgedrag van de ene zoonlief en het tijgergedrag van de ander.  De smoelenpoetsers lijken op het eerste ogenblik absoluut geen triviale kwestie te zijn. In tegendeel, over smoelenpoetsers wordt geen enkel woord gesproken. Nee, de smoelenpoetsers worden pas een kwestie wanneer het eten op tafel komt. En over het algemeen gebeurt dat regelmatig wanneer er een deet plaatsvindt tussen oermoeders en hun kroost. Ik ben ervan overtuigd dat iedere oermoeder dat kan beamen.

Ook deze keer kwamen de maaltijden van het kroost op tafel terecht, te weten: groentepannetje met zalm voor de ene zoonlief en bloemkool met courgette en kaas voor de ander (oermoedervriendin nummer 1 en ik zijn beide stellig overtuigd van de uitgebalanceerde samenstelling van voeding uit een potje, vooral wanneer onze eigen maaltijd bestaat uit: verscheidene tapa’s, chips, pizzabroodjes en loempia’s, allen vergezeld van een bijpassende saus). En naast de bordjes met zalm en bloemkool lagen twee verschillende pakken smoelenpoetsers.

Ik ben in de veronderstelling dat het nut van smoelenpoetsers slechts kan worden aangetoond door een praktische proef: men neme een smoelenpoetser en steekt deze in de mond. Zoals de uitdrukking op het gezicht van uw kind u misschien al heeft verteld is dit namelijk een zeer prettige ervaring. Een heel andere ervaring dan de uitdrukking op het gezicht van zoonlief mij vertelde toen ik zijn giechel probeerde te poetsen met de welbekende billendoek. Want zoals het een praktische proef betaamt, moeten alle variabelen worden gecontroleerd, en waarom zou men een smoelenpoetser pakken wanneer men de beschikking heeft over een aanzienlijke voorraad billendoekjes?

Na het proeven van zowel de billendoekjes als de smoelenpoetsers durf ik de conclusie te trekken dat smoelenpoetsers wel degelijk nut hebben.

Deze conclusie had ik al een keer eerder getrokken, waarom zou ik anders een pak smoelenpoetsers in mijn luiertas hebben? Met het ‘smoelenpoetsers-licht’ bedoel ik dan ook een ander fenomeen.  Want zoals je misschien is opgevallen was er tijdens onze deet sprake van twee verschillende pakken smoelenpoetsers. Jawel, het nut van de smoelenpoetser is tegenwoordig zo onomstreden, dat er zelfs verschillende soorten van op de markt zijn. Verschillende soorten met uiteraard… verschillende smaken!

Om nu te kunnen bepalen welke smaak de voorkeur heeft zou een van mijn volgende onderzoeken kunnen zijn. Tijdens deze deet is er zelfs al een kleinschalig onderzoek geweest, de billendoekjes en smoelenpoetsers gingen van tong op tong.

Om iedere variabele te controleren zou ik ieder merk en iedere smaak aan een uitgebreid onderzoek met een uitgebreid testpanel moeten onderwerpen. Toch denk ik dat ik al weet wat de uiteindelijke conclusie zou zijn, er is immers niet voor niets zoveel keus. En zoals het kleinschalige onderzoek tijdens mijn deet met oermoedervriendin nummer 1 en onze lieftallige echtgenoten eigenlijk ook al uitwees: Smaken Verschillen.

 Er zijn nog verscheidene baby-artikelen waar ik het nut niet van inzie. Sommige zullen voor mij altijd nutteloos blijven, anderen zal ik misschien zelf ooit veelvuldig gaan gebruiken. Een ding is zeker, het nut van de smoelenpoetsers is mij tegenwoordig volkomen duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten