maandag 11 mei 2009

vakantie

Ik ben dol op vakantie. Vakantie is voor mij de periode dat ik al mijn hobby’s weer eens flink kan onderhouden. Ik heb namelijk ontzettend veeleisende hobby’s. Misschien dat ik daarom ook wel voor het onderwijs heb gekozen…. Ik kom namelijk  om in de vakanties.
 Mijn allergrootste hobby is slapen. Ik kon hele vakanties lang slapen. Ik ging dan altijd rond 21:30 uur naar bed en kwam er rond een uurtje of 11 uit. De klok rond slapen kon ik makkelijk anderhalf keer per dag.

De hobby die daar recht onder staat op het lijstje is lezen. Het fijnst aan lezen vind ik dat je er zo loom van wordt. Na een halfuurtje lezen kan ik namelijk makkelijk weer een uurtje slapen, en dat is fijn want slapen is immers mijn allergrootste hobby.

Voor de laatste hobby op het lijstje wil ik overigens best wel eens mijn eerste hobby verwaarlozen, tijdens de vakantie ga ik namelijk ook altijd graag een hele dag winkelen. En met een hele dag bedoel ik: van openingstijd tot sluitingstijd (liefst koopavond) met een etentje erachteraan geplakt. Dat betekent dus concreet dat ik dan om 9:00 uur in de stad ben en rond 22:00 uur richting huis ga. Dit alles uiteraard zonder mijn lieftallige echtgenoot (maar dat lijkt mij vrij vanzelfsprekend voor iedere oermoeder die bekend is met het fenomeen: ‘ lieftallige echtgenoot’ ).

Zoals je misschien hebt begrepen zijn mijn vakanties altijd goedgevuld en ontzettend bevredigend. Vandaar ook dat ik zo dol ben op vakanties…..

 Ik ben er echter achtergekomen dat vakanties tegenwoordig een ietwat andere opbouw hebben.  Zoonlief heeft namelijk zelf wat hobby’s bedacht. Zoonlief is een zogezegde ‘vroege vogel’. Hij wil geen enkel moment van de ochtend verspillen aan luieren, natuurlijk niet, wie zou dat wel willen met zo’n oermoeder? Die moet namelijk tegelijkertijd met zoonlief opstaan, rond een uurtje of 7, aangezien de tweede hobby van zoonlief nog niet zonder de hulp van zijn oermoeder kan worden ondernomen, namelijk eten.

Deze tweede hobby vergt overigens niet alleen ’s morgens de energie van zijn oermoeder , welnee, zoonlief heeft ervoor gezorgd dat hij deze hobby goed verspreid over de gehele dag kan toepassen. Hij hoeft zich geen moment te vervelen. Zijn oermoeder dus ook niet meer… Bovendien vergt deze hobby steeds weer nieuwe vaardigheden die getraind moeten worden. Zuigen, happen, kauwen, slikken… zoonlief draait daar na een trainingsdag zijn ‘tong’ niet meer voor om.

De laatste hobby van zoonlief kost echter nog meer energie. En niet alleen van zoonlief en zijn oermoeder, er is voor deze hobby zelfs een speciale ‘ maatschappij’  opgericht. Zoals ik al eerder heb geschreven laat zoonlief graag geursporen achter. Dit kan op verschillende manieren. Door middel van de welbekende poepluiers (en het is bekend hoe zoonlief deze produceert, namelijk met de nodige lekkages), maar ook het opboeren van reeds verteerde etensresten blijkt erg effectief. Hierbij ondervindt niet alleen de met zorg gekozen outfit van zoonlief schade, maar ook zijn spuugdoekjes, zijn kinderstoel, de tafel, bank, vloer of waar en met wat zoonlief zich op dat moment dan ook bevindt. Wanneer zoonlief dan ook uitgeput van zijn hobby’s, tweemaal daags zijn kloppende fontanelletje te rusten legt op zijn pas gewassen beddengoed, kan zijn oermoeder de schade gaan opnemen, om vervolgens maar weer de wasmachine aan te zetten en de energiemaatschappij te spekken.

En wanneer zoonlief besluit wakker te worden om hobby nummer twee weer te gaan uitoefenen begint het hele riedeltje gewoon opnieuw.

 Ik ben dol op vakantie. Vakantie is voor mij de periode dat ik al mijn hobby’s weer eens flink kan onderhouden, en ik heb tegenwoordig een nieuwe en ontzettende veeleisende hobby…. Een hobby die zoveel energie kost dat ik haast geen tijd meer overheb voor mijn andere hobby’s.

Maar wel de allerleukste hobby die ik ooit heb gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten