dinsdag 5 mei 2009

oermoederfiets


Het is binnenkort moederdag , mijn eerste officiele moederdag als oermoeder, en dus heb ik volgens mijn lieftallige echtgenoot nu ook recht op mijn allereerste moederdagcadeau. Ik mag een nieuwe (oermoeder)fiets uitzoeken…

 Hier in de stad hebben wij een ontzettend grote fietsenwinkel, maar dan ook echt een fietsenwinkel. Ze hebben er onwijs veel fietsen  en toebehoren staan, maar geen scooters en brommers. Zoals ik al zei: het is een  echte fietsenwinkel.

Het is bovendien de favoriete fietsenwinkel van mij en mijn lieftallige echtgenoot (en het wordt later ook vast en zeker de favoriete fietsenwinkel van zoonlief, als hij daar straks zijn eerste Johnny Loco mag gaan uitzoeken). Mijn lieftallige echtgenoot en ik hebben namelijk iets met fietsen, wij houden van ‘aparte fietsen’. Mijn huidige fiets heeft niet voor niets de liefkozende bijnaam: ‘ tractor’.

Tijdens ons eerste uitstapje naar de fietsenwinkel gaan we voor de algemene uitleg. We staan overal voor open (althans, dat denken we graag…).  We zijn op zoek naar een oermoederfiets, laat maar eens zien wat je hebt!

De oermoederfietsen staan in een speciale hoek van de winkel. Een hele hoek gereserveerd voor oermoederfietsen, kinderzitjes, kinderaanhangwagens en uiteraard…. bakfietsen. Want hoewel we graag het idee willen geven dat we overal voor open staan zijn we toch stiekem al een beetje verliefd geworden op de bakfietsen.  Tijdens een uitgebreide surftocht op het internet kwamen we er helaas achter dat ‘de bakfiets der bakfietsen’ (de driewieler) helaas niet in de achtertuin van onze rijtjeswoning kan, daar is onze poort niet breed genoeg voor….

In de speciale oermoederfietsenhoek van ‘onze’ fietsenwinkel staat echter ook een prachtig tweewieler-exemplaar geparkeerd. En uiteraard (want ook de service is altijd overdonderend) mogen we daar een rondje mee test-rijden.

Als ik een rondje heb gereden (en zonder te vallen een straatje heb kunnen keren) ben ik officieel verkocht.  Ik wil een bakfiets!

Een bakfiets heeft natuurlijk wel wat nadelen, maar dat maakt niet uit zolang de voordelen in de meerderheid zijn…toch? We proberen eerst maar eens de voordelen op een rijtje te zetten:

-          Het is natuurlijk onwijs hip.

-          Ik bedoel maar: wie wil er nou geen bakfiets???

-          Je kunt hem zelfs in het ORANJE BESTELLEN!

-          Geen gezeik meer met het omzetten van het kinderstoeltje (dat we trouwens al wel in huis hebben…. inclusief het benodigd aantal adapters), iedereen kan gewoon de bakfiets lenen (mits ze zoonlief bij zich hebben).

-          En het is gewoon onwijs hip.

En dan de nadelen:

-          Een bakfiets is toch vrij kostbaar.

-          Je moet er tig accessoires bijbestellen om er een beetje fatsoenlijk de deur mee uit te kunnen (zijn wel allemaal zeer hippe accessoires).

-          Iedereen kan de bakfiets wel lenen, maar wil wel iedereen de bakfiets lenen?

-          De bakfiets kan niet in de schuur (en we hebben net zo’n hippe tuin, moeten we daar natuurlijk weer ergens een afdak gaan maken, toch jammer…)

-          En als de bakfiets al niet bij ons in de schuur kan….. waar gaan we hem dan parkeren als we ergens naartoe fietsen?

Okee, tot nu toe is het nog gelijkspel… toch?

 We besluiten er nog een nachtje over te slapen en gaan de volgende dag terug. De oermoederfietsen zijn natuurlijk errug praktisch, maar ook errug…. saai. Zo’n bakfiets is gewoon de hemel voor oermoeders die graag een aparte fiets willen (moi dus).

Als we deze keer naar de oermoederfietsenhoek lopen valt mijn oog op de transportfietsenhoek. Daar staat een knaloranje exemplaar MET bagagerekje voorop (heb ik altijd al willen hebben). Bovendien bevat dit exemplaar alle voordelen die de zogenaamde (maar vrij saaie) oermoederfietsen ook hebben:

-          Twee-poot-standaard.

-          Lage instap.

-          Extra lang frame.

-          Stuurslot.

-          En hij is ook nog eens onwijs hip!

Ik ben officieel verkocht. Ik wil een knaloranje transportfiets met bagagerekje voorop die ook nog eens alle kenmerken van een degelijke oermoederfiets heeft!

Toevallig staat naast mijn knaloranje exemplaar een ‘ ockerbrown’  heren-exemplaar. U snapt het al, ook mijn lieftallige echtgenoot is verkocht. Gelukkig is het binnenkort vaderdag…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten