zondag 15 maart 2009

fruithapjes



Werkelijk waar.... de droom van iedere nieuwe moeder:

De dag dat je thuis komt van het CB ('Consternatie-Bureau' zoals ik en mijn mede-oermoeder-vriendinnen het graag noemen) en je fruithapjes mag gaan geven! In totale euforie liep ik achter de kinderwagen naar huis, dromend over gezellige etentjes met zoonlief (natuurlijk had ik al wat twijfels....want HOE LAAT moest ik het prutje gaan toedienen, HOEVEEL was bovendien ook een goede vraag. Bij het CB gaan ze er namelijk graag vanuit dat oermoeders dat allemaal ' van nature' weten.....).

Eerst nog even langs de supermarkt natuurlijk, meteen een voorraadje inslaan...dacht ik. Want daar hadden we:

obstakel nummer 1: Als verse oermoeder loop je eerst langs de fruitafdeling. Ik had echter geen idee wat mijn zoonlief lekker zou vinden. Dan toch maar langs de potjes om te kijken welke smaken 'gangbaar' zijn voor de baby's van tegenwoordig. Bij de potjes aangekomen was de keuze overweldigend!!! Van eenvoudige banaan tot exotische mango-combinaties, van zeer fijn gepureerd tot 'met brokjes', van de bovenste tot de onderste plank.....fruithapjes!

Maar nog voor je je keuze hebt kunnen maken kom je langs:

obstakel nummer 2: Zoals iedere verse oermoeder heb ik ook verschillende naslagwerken in mijn boekenkast staan. Die had ik natuurlijk al ruim voor het goede nieuws geraadpleegd!

-begin met 1 soort fruit (om gevoelige reacties te voorkomen)

-herhaal die fruitsoort enkele keren (om zoonlief te laten wennen aan de smaak)

Vandaar dat mijn keuze al snel viel op ' banaan' (met in mijn achterhoofd uiteraard de laatste tip uit de naslagwerken:

- het ' te vaak herhalen' van de smaak ' banaan' kan leiden tot problemen met de stoelgang).

Thuis bel ik in mijn licht getemperde euforische staat al mijn vrienden op om hen van het heuglijke fruithapjes-feit op de hoogte te stellen, zie daar:

obstakel nummer 3: " Want welke oermoeder geeft haar zoonlief in vredesnaam fruit uit een potje? Fruithapjes en groentehapjes geef je uiteraard niet uit een potje! Het is de bedoeling dat je met bloed, zweet en tranen en heel veel liefde eigenhandig de betreffende hapjes maakt! Maar ja....nu heb je de potjes gekocht, dus kun je ze net zo goed opmaken! "

 ...in mijn bijna-niet-meer-euforische staat open ik een potje en schep enkele lepels in een bakje (precies zoals het op het potje staat). Ik stationeer zoonlief in zijn wipstoel, uiteraard met slab (dat weten immers alle oermoeders!) en manouvreer de voorgeschreven plastic lepel richting mond. Zoonlief laat de lepel gewillig naar binnen, laat het fruitprutje met de smaak banaan alle smaakpapillen overmeesteren....en besluit dan met een vies gezicht de gehele hap door middel van zijn tong over zijn gehele slab (en daarlangs) te draperen...en zo ondervond ik:

obstakel nummer 4.

 Fruithapjes....werkelijk waar, de nachtmerrie van iedere oermoeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten