zaterdag 25 april 2009

De oermoeder-hulplijnen

Binnenkort heb ik weer een date met mijn oermoedervriendin nummer 1. Die titel heeft ze niet zomaar gekregen, die heeft ze verdiend……

 Ik heb verschillende oermoedervriendinnen, allemaal in een andere fase van het oermoederschap. Dat is erg leuk omdat je alvast vooruit kunt kijken, maar natuurlijk ook omdat je terug kunt kijken. Bij de ene oermoedervriendin kan ik denken: goh, das leuk, dat kan zoonlief binnenkort ook. Bij de andere oermoedervriendin denk ik: sjonge, das handig, dat zoonlief dat over een paar jaar ook onder de knie zal hebben. En er zijn oermoeders waar ik denk: oja, dat was ook leuk, toen zoonlief dat allemaal nog niet kon.

De meeste oermoedervriendinnen kende ik al voordat ik of zij oermoeders werden. Alleen oermoedervriendin nummer 1 ken ik nog maar pas. We hebben elkaar leren kennen tijdens de pre-oermoeder-gym, dat is tegenwoordig dan ook een tak van sport die ik iedereen kan aanraden om te gaan beoefenen (mits ze aan de gestelde eisen voldoen, je moet minstens 20 weken zwanger zijn).

Tijdens de pre-oermoeder-gym kwamen we er al na enkele lessen achter dat we blij waren dat wij elkaar tenminste hadden, het is namelijk niet alleen een erg gezellige, maar ook een zeer zware sport….vooral voor de buikspieren (aangezien deze het meest gebruikt worden tijdens een zogenaamde ‘ slappe lach’).Toch wisten wij elkaar altijd door de zware training heen te slepen. Zelfs onze lieftallige echtgenoten voelden meteen aan dat zij op elkaar konden bouwen, tijdens de zogenaamde ‘ partner-les’ .

Tegenwoordig hebben we nog zeer regelmatig contact, maar niet veel meer dan ik heb met mijn andere (oermoeder)vriendinnen. Hoe het dan toch kan dat zij de titel ‘oermoedervriendin nummer 1’ heeft weten te bemachtigen…..

 …tja, daarvoor moet ik een stukje terug in de tijd.

De pre-oermoeder-gym begon zijn hoogtepunt te bereiken. De trainingen waren topzwaar, maar we moesten ons dan ook voorbereiden op een ware topprestatie. Tijdens de laatste training moest mijn oermoedervriendin nummer 1 de training plotseling stopzetten, haar wedstrijd was inmiddels begonnen. Enkele weken later (na het voltooien van mijn eigen trainingsschema) was ook mijn persoonlijke wedstrijd een feit. Gelukkig zijn we beiden als winnaars uit de strijd gekomen, we hadden beiden een zoonlief op de wereld ‘ gedouwd’ (zoals ik durf te beweren dat oermoedervriendin nummer 1 dat zou zeggen). Al snel verlieten onze na-verzorgers (beter bekend als kraamhulpen) onze huizen en gingen onze lieftallige echtgenoten weer aan het werk.

 Vanaf dat moment werden onze levens dagelijks bepaald door (minstens 1 van) de onderstaande vragen:

-          Hoe laat moet zoonlief eten?

-          Hoeveel moet zoonlief eten?

-          Hoe laat moet zoonlief slapen?

-          Hoe lang moet zoonlief slapen?

-          Heeft zoonlief al minimaal 1 maal gepoept?

-          Heeft zoonlief vandaag misschien teveel gepoept?

-          Heeft zoonlief voldoende goed gevulde plasluiers?

-          Wat betekent ‘ voldoende’ ?

-          Wat betekent ‘ goed gevulde’?

-          Waarom huilt zoonlief?
1. Heeft hij het te warm?
2. Heeft hij het te koud?
3. Heeft hij slaap?
4. Heeft hij kramp?
5. Is hij misschien ‘ overprikkeld’ ?

-          Maar nog veel belangrijker: hoe stopt zoonlief met huilen?

-          Is zoonlief te geel?

-          Wat is ‘te geel’ ?

-          …………………………………………..[1]

-          …………………………………………..[1]

-          …………………………………………..[1]

-          WANNEER KOMT MIJN LIEFTALLIGE ECHTGENOOT EINDELIJK THUIS?

 En wanneer lieftallige echtgenoot dan eindelijk thuis was vloeiden de tranen rijkelijk in onze huishoudens wat leidde tot de volgende en laatste vraag:
     
     -     Zijn dit nu kraamtranen?

 Vanaf dat moment besloten mijn oermoedervriendin nummer 1 en ik om de oermoeder-hulplijnen in het leven te roepen, te weten:

‘ Wanneer 1 van ons in nood verkeert (zie bovenstaande vraagstukken) dan mag deze ten allen tijde 1 van de onderstaande hulplijnen gebruiken:

1.      bellen

2.      mailen

3.      sms-en’



Vanaf dat moment ontving oermoedervriendin nummer 1 haar titel:

OERMOEDERVRIENDIN NUMMER 1


   



[1] Door desbetreffende (pre)oermoeder zelf in te vullen vraagstuk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten