dinsdag 21 april 2009

Hoe word ik een oermoeder???

Een hele tijd geleden alweer wilden mijn lieftallige echtgenoot en ik heel graag zwanger worden. We stopten met de pil. Dat zou wel voldoende zijn, dachten wij. Het leek ons in ieder geval een hele goede oplossing…

We waren ons plotseling ook heel erg bewust van dat gegeven: dat we gestopt waren met de pil. Tijdens ieder intiem-maar-doelbewust-gepland-moment-voor-elkaar waren we er van overtuigd dat we nu dan echt zwanger waren.

 Toen dat helaas niet meteen lukte kwamen we erachter dat er nog iets anders belangrijks bij kwam kijken. Ik moest foliumzuur gaan slikken. Volgens de verpakking moesten we foliumzuur gaan slikken ‘ vier weken voor de conceptie’ .

Dat was voor ons het doorslaggevende feit dat zwanger worden heel gemakkelijk te plannen is, het gebeurt namelijk vier weken na het starten met het slikken van foliumzuur….toch?

Eerlijk gezegd vond ik het toen al wel een beetje vreemd dat ze  geen foliumzuur-verpakkingen van 14 weken verkochten. Reken maar mee uit, je moet 4 weken voor aanvang van de conceptie beginnen met slikken, en dan doorslikken tot de vrucht 10 weken oud is. 4 weken plus 10 weken = 14 weken…..toch?

Het stukje: ‘ Of zodra de zwangerschapswens zich openbaart’  in de bijsluiter, las ik dan ook pas ruim een jaar later, tijdens een van de langdurende momenten in de wachtkamer van de gyn (zoals ingewijden de gynaecologen mogen noemen) dat ik daar de tijd voor had. Thuis had ik namelijk nog absoluut geen tijd gehad voor het lezen van de volledige bijsluiter tussen de intieme-maar-doelbewust-geplande-momenten-voor-elkaar door, die nog steeds niet hadden geleid tot de - door het pakje foliumzuur binnen 4 weken beloofde - zwangerschap.

Ik wilde namelijk net aan de gyn gaan vragen of het slikken van foliumzuur op den duur schadelijk zou kunnen zijn, maar tijdens datzelfde langdurende moment in de wachtkamer kwam ik erachter dat ook dat – net zoals de zwangerschap binnen 4 weken - niet het geval was.

Gelukkig zijn echte medische ingegrepen, uitgezonderd van wat ongemakkelijke onderzoeken met een apparaat dat de vorm van een banaan had, ons bespaard gebleven. Ik ben namelijk op die bewuste dag van het langdurige moment in de wachtkamer van de gyn tijdens een intiem-maar-doelbewust-gepland-moment-voor-elkaar met mijn lieftallige echtgenoot toch spontaan zwanger geworden.

Uiteindelijk bleek stoppen met de pil en starten met foliumzuur (ongeveer een jaar voor de conceptie) toch de oplossing. Uiteraard wisten mijn lieftallige echtgenoot en ik dat zwanger worden niet vanzelf gaat, dat stoppen met de pil niet automatisch leidt tot een zwangerschap, net zo min als starten met foliumzuur. Toch lijken veel andere mensen dat wel te denken, althans, dat gevoel kregen wij wel door de brutale vragen die gesteld werden met betrekking tot onze uitblijvende zwangerschap. Wij hadden nog het geluk dat we spontaan zwanger werden en 9 maanden later werden beloond met onze prachtige zoonlief… er zijn ook mensen voor wie zwanger worden niet zo vanzelfsprekend is. Zelfs niet een jaar na het stoppen met de pil en het starten met foliumzuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten