maandag 7 september 2009

omgedraaide rollen

Ik ben weer fulltime juf terwijl Lieftallige Echtgenoot parttime ICT-er is en de overgebleven part of his time besteedt aan het bestieren van het huishouden en het opvoeden van Zoonlief (en Pien de hond uiteraard….).

“ Goh, dus jullie hebben de rollen omgedraaid. Tja, als je daar met elkaar uit kunt komen dan is het prima, toch?” Is op het moment de meest geturfde opmerking wanneer ik mensen over onze gezinssituatie vertel.

 Dat zal dan wel, de rollen omgedraaid…. Alsof we al die tijd dat we samen zijn in een toneelstuk hebben gespeeld. 

-          Schat, ik wil graag de rol van de poetsende , kokende en ploeterende oermoeder, dan kun jij de rol van de vader die iedere zondag het vlees snijdt spelen.

-          Prima liefje, maar na de pauze draaien we de rollen dan wel om, ik heb altijd al een schortje en roze rubberen handschoenen willen dragen.

 Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat het schandalig is dat Zoonlief zonder zijn moeder opgroeit. Alsof ik een deserteur ben;

-          Schiet haar neer, ze heeft haar land verraden, ze heeft haar schort en handschoenen afgeworpen en zich tegen de norm gekeerd!

 En daarmee wil ik helemaal niet suggereren dat ik denk dat alle moeders die thuisblijven (fulltime of parttime) alleen schortjes en rubberen handschoenen dragen (hoewel ik van mening ben dat, als dat werkelijk het enige is dat zij zouden dragen, de vaders die op zondag altijd het vlees snijden daar vast en zeker erg gelukkig mee zouden zijn…) en absoluut geen nuttige invulling van hun leven hebben. Daarmee zou ik namelijk alleen maar mijn eigen Lieftallige Echtgenoot tekort doen. Hij is namelijk degene die de parttime-huishoudelijke-en-opvoedkundige-zaken in dit huishouden op zich neemt.

Ik beweer alleen maar dat het extreem onnozel en achterhaald is om te denken dat wij de rollen hebben omgedraaid. Over welke rollen hebben we het namelijk in hemelsnaam?

 Ik heb dan ook helemaal geen zin om mijzelf te verantwoorden met uitspraken als:

-          Maar leerkrachten hebben ontzettend veel vakanties,

-          bovendien heb ik ook regelmatig een compensatiedag,

-          en ik ben ruim op tijd thuis om samen met Zoonlief en Lieftallige Echtgenoot te eten,

-          en daarna ook nog eens een gezellige boswandeling te maken met Pien de hond erbij,

-          om vervolgens rustig de tijd te nemen om Zoonlief in zijn bedje in te stoppen.

(shit, nou doe ik het toch. Ach welja, bij deze kan ik me dus ook nog verantwoorden.)

 Ik ben gewoon Karlijn, fulltime juf en moeder van een prachtige zoon, getrouwd met een zeer lieftallige echtgenoot en bazin van Pien de hond.

En als ik zin heb om wat rollen om te draaien, dan meld ik me wel aan bij de plaatselijke toneelvereniging.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten